Broar över Rhen i Köln

 

&R har tillsammans med Ramboll, Iseatec, Greenbox och BPR deltagit i en tävling om att designa två nya broar över Rhen i Köln, Tyskland. Rhen är en ikonisk del av Köln, men utgör också ett hinder för gång- och cykeltrafik i innerstadsområdet. För att förbättra integrationen mellan stadens båda sidor behövs nya förbindelser.

Tävlingsförslaget redovisar två stålbroar i en ljusgrön kulör som matchar stadens befintliga broar över floden.

Bron vid Bastei är placerad på en känslig plats med fri sikt mot domkyrkan och Hohenzollernbron. Designen fokuserar på att minimera den visuella påverkan. Huvudbron bärs upp av en låg båge med fasad geometri och ett skirt och genomsiktligt vajernät, medan sidofältet mot Rheinpark konstrueras som en däckbro med hålkassettvärsnitt.  Brodäcket varierande bredd geren visuell dynamik till färden över floden. M- och V-formade brostöd återspeglar brons varierande kraftspel.

Bron vid Ubierring utgör en länk mellan Elisabeth-Treskow-Platz i väster och den planerade stadsutbyggnaden vid Deutzer hafen i öster. Dess enda mast ger, med sin asymmetriska placering, bron en unik dynamik; lasterna samlas i en massiv pelare som baserat på statiska och konstruktiva överväganden ges en facetterad och lätt krökt form – Rehn korsas med ett lätt skutt och landar varsamt på vardera sida floden, med stor hänsyn tagen till omgivningarna. Rampernas längd och komplexitet har minimerats för att begränsa den visuella påverkan.

Enligt Kölns ljusmasterplan kommer broarna att utrustas med diskreta lampor på stolpar och i räckena för att belysa körbanan och den omgivande miljön på ett säkert sätt.

Det blev tyvärr ingen vinst denna gång, men vi är stolta över våra bidrag. Vi vill gratulera de värdiga vinnarna: Cobe tillsammans med Schlaich Bergmann Partner och Viatron AG som tog hem segern för Bron vid Bastei, och Firmhofer + Günther Architekten, GRASSL, arbos landscape och Kocks Ingenieure som vann tävlingen för Bron vid Ubierring.

2025-03-14

 
 

Nya Femöresbron i Norrköping!

 

Den ursprungliga Femöresbron byggdes 1901 för att förenkla överfarten över Strömmen till Himmelstalunds park och salonger. Den var för sin tid en modern nitad fackverksbro av stål, men som med tiden fick så svåra rostangrepp att den revs 2017. I samma läge, på de ursprungliga stöden i Strömmen har en ny bro med vår tids uttryck uppförts – en smäcker bågbro som både upprättar den historiska kopplingen och tillför nya värden till platsen. Baserat på konceptet med lutande bågar har bron fått en elliptisk planform som ger en mjukare rörelse och plats för att stanna till utan att hindra andras passager. Ellipsens mjuka rörelse förs vidare i den svängda formen som möter Brovaktarstugan i norr och skapar en inbjudande entré från söder.

På fredag den 7 mars kl. 14.00 firar vi invigningen av Femöresbron.

Byggherre: Norrköpings kommun
Arkitekt: &Rundquist
Konstruktörer: Tyréns
Belysning: Black Ljusdesign
Entreprenör: NCC

Fotograf: Norrköpings kommun

25-03-04

 
 

Stockholms nya urbana stråk på samråd

 

Stadsdelen Liljeholmen har länge varit föremål för planering under visionen ”låta innerstaden ta språnget över Årstaviken” och bygga stad med dess variation och innehåll. Efter att stadsdelarna Årstaberg och Årstadal till stor del slutförts, har fokus nu skiftat till att omvandla de kvarstående delarna runt Södertäljevägen från en trafikled till ett levande urbant stråk.

På uppdrag av Stockholms stad och Jernhusen har &Rundquist, i samarbete med Mandaworks, arbetat med att ta fram en strukturplan för att förvandla Södertäljevägen och dess omgivning till ett urbant och attraktivt stadsrum. Planen skapar förutsättningar för nya arbetsplatser, bostäder, handel och service samt trygga parker, torg och stråk som ska locka både boende och besökare i en miljö som främjar hållbart resande med kollektivtrafik, gång- och cykel.

Projektet kommer att vara på samråd 18/2-1/4 2025 med öppet hus den 20 mars hos Stadsarkivet i Liljeholmen. Vi ser fram emot att följa Södertäljevägens spännande framtid!

25-02-20

 
 

Säg hej till våra nya kollegor

 

Vi hälsar Johan Holmgren och Kristian Stoltz varmt välkomna till kontoret!

24-10-08

 
 

Stad möter skog och skog möter stad

 

Den kommande stadsdelen Tomtebo strand i Umeå ligger mitt i naturen men också nära täta, dynamiska områden som universitet och centrum. I team med WSP har vi arbetat med att utveckla den offentliga miljön där vår roll varit att formge platser, passager och olika objekt som har särskild betydelse för områdets identitet.

24-07-04

 
 

&R STÄRKER MOBILITET OCH STAD

 

Roslagsbanan ska förlängas i tunnel från Universitetet in till Stockholm Central via Odenplan för att stärka utvecklingen av nordostkommunerna i Stockholm – en del av Sverigeförhandlingen för nya kollektivtrafiksatsningar och ökat bostadsbyggande.

&Rundquist har i team med WSP tilldelats uppdraget av Region Stockholm/Trafikförvaltningen att utforma den nya underjordiska stationen invid Stockholm C. Resenärerna når direkt tunnelbanans gröna, röda och blå linjer, pendeltåget och fjärrtågen i en mycket komplex och utvidgad bytespunkt – arkitektoniskt, tekniskt och funktionellt. Det blir en ytterligare årsring i Stockholms fina tradition av underjordiska stationer och våra erfarenheter från stationsutformning för nya t-linjerna Odenplan-Arenastaden och Fridhemsplan-Älvsjö kommer väl till pass.

Fotograf: Gustav Kaiser/Region Stockholm

24-05-17

 
 

TULLGARNSBRON INVIGD!

 

Uppsalas innerstad växer och det tidigare industriområdet Kungsängen är nu på väg att fullbordas som en del av stadskärnans utvidgning söderut med nya kvarter för bostäder och verksamheter med närhet till rekreations- och parkområden. Den nya Tullgarnsbron som är en del av stadsutvecklingen skapar nya kopplingar och ökad framkomlighet för kollektivtrafiken både i broläget och i andra passager över Fyrisån där biltrafiken stängs.

Gestaltningsidén är att forma en modern stadsbro som markerar gränsläget mellan stad och park och visualiserar öppningsfunktionen på ett dynamiskt sätt i både öppet och stängt läge. Den 12 meter höga pylonen på stadssidan fungerar som hävstång som med ett linspel kan öppna klaffen och fälla pylonen ned i en ljusslits mellan brobanorna. Med rosttrögt stål skapas en varm och levande karaktär där materialet är tydligt närvarande, föränderligt över tid och underhållsfritt. Landfästena beklädda med ljus granit kontrasterar mot det roströda stålet och erbjuder stora terrasser för vistelse och passager nära vattnet.

Med stora festligheter invigdes bron av kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling lördagen 27 april.
Ett typiskt &Rundquistprojekt som med ett starkt uttryck främjar vardagens rörelser; över längs och på ån!

Byggherre: Uppsala kommun
Arkitekt: &Rundquist
Konstruktörer: Ramböll (FU) och ELU (BH)
Entreprenör Peab

24-05-03

 
 

DAGS FÖR FÖRNYELSE!

 

Efter 18 år i Söders Hantverkshus vid Tjärhovsplan på Söder går flyttlasset till ett annat fint industrihus i ny stadsdel. Från november återfinns vi vid Textiltorget i Hammarby sjöstad där Fabege iordningställer ”Gottfried Westlings Ask och Påsfabrik” från 1955 till ett modernt kontorshus.
Fint att nu komma närmare verkligheten i våra stadsutvecklings- och infrastrukturprojekt i Stockholms ”milleniering”!

Bild: Fabege

24-03-21

 
 
 
FLER INLÄGG > 1 2 3 19

TEL +46 8 545 132 80 / INFO@RUNDQUIST.SE