Halmstad växer mot havet och en ny förbindelse över Nissan för att koppla samman stadsdelar på ömse sidor och förbättra förutsättningarna för kollektivtrafiken har diskuterats under lång tid. I juni startade kommunen en tävling för utformning av en ny bro med anslutande landytor och i oktober lämnades tävlingsförslagen in. Nu har juryn slutfört sitt arbete och vi kan med tacksamhet och glädje läsa juryns bedömning:
”Med det vinnande förslaget ”Portal” får Halmstad ett mjukt format landmärke som syns på håll utan att för den skull skymma sikten. En spänstig pulserande dubbelbåge av stål skapar såsom namnet utlovar en luftig portal över Nissan och erbjuder människor som färdas över bron fina utblickar över havet och innerstaden. Bron och dess rikt planterade slänter, och stadsrummen på på östra och västra sidan om Nissan är sammanlänkade med omgivande kvarter, Söders naturområde och kajerna.
Väl programmerade och livliga platser skapas på båda sidorna av ån. En mångfald av trappor, ramper och plattformar erbjuder olika sätt att vistas och röra sig upp och ner från bron.
Med Portal får vi mer än bara en bro över vattnet – vi får också en länk mellan öst och väst som blir inbjudande, med flexibla ytor för olika användning. Söderbron och marken runtom får en organisk utformning och variationsrik grönska som blir en fortsättning på Söders och hamnens lite vilda karaktär. Förslaget håller en hög arkitektonisk kvalitet genom enkelhet i form och visar på en helhetssyn som är i linje med Halmstads höga ambitionsnivå för arkitekturen och stadsmiljön. Detta blir en ny plats som Halmstadborna kan vara stolta över, säger juryns ordförande Urszula Hansson.
Vi ser fram emot ett spännande samarbete med kommunen och i teamet under det kommande året!
Byggherre: Halmstad kommun
Arkitekt: &Rundquist
Konstruktör: Inhouse Tech
Landskap: Sydväst arkitektur och landskap
Ljussättning: Black ljusdesign
25-12-17
Vi är otroligt stolta och glada över att Femöresbron har fått ett hedersomnämnande vid Stålbyggnadspriset 2025! ✨
Priset delades ut under Stålbyggnadsdagen den 25 november i Stockholm.
Stort grattis till vinnarna – team HOK / C.F. Møller Architects – för moderniseringen av Avicii Arena!
25-11-27
Stadsdelen Södra Sunnanå i Skellefteå står inför en betydande utveckling de kommande åren, med planer på förtätning i ett naturnära område. På uppdrag av Skellefteå kommun och med utgångspunkt i ett nyligen godkänt planprogram för området samt fortsatt planarbete, har &Rundquist arbetat fram illustrationer för en möjlig utveckling av området.
Illustrationerna förmedlar planernas fokus på att skapa ett hållbart och väl gestaltat område med en platsanpassad skala och karaktär. Området kommer att byggas ut med gröna stråk och förbättrade gång- och cykelvägar samt en blandning av parhus, kedjehus och lägre flerbostadshus, skola, förskola, äldreboende, matbutik med mera. Bostadsgårdarna grupperas kring en sammanlänkande natur- och parkmark med mötesplatser som främjar gemenskap. Gestaltningen har ett tydligt barnperspektiv, med starka kopplingar till skolområdet, pulkabackar och en äventyrsskog. Gröna stråk knyter området vidare till Rösbergets friluftsområde och det befintliga Sunnanå.
25-07-04
Vilka digitala förmågor behöver framtidens arkitekter ha?
Klimatförändringar, resursbrist och ökade krav på hållbarhet och effektivitet driver omställning i byggbranschen, där nya arbetssätt och teknologier blir avgörande. Framtidens små och medelstora arkitektföretag kommer att fortsätta stå för hög kompetens, bredd och specialisering samt innovationskraft med grund i professionen – men behöver också bemästra digitaliseringens kraft för att möta samtidens och framtidens utmaningar.
&Rundquist deltar tillsammans med tolv andra arkitektkontor, två teknikkonsulter och tre digitala utvecklingsföretag under ledning av RISE Research Institutes of Sweden och KTH Arkitekturskolan i forskningsprojektet Designteknologi: Digital förmåga för hållbar arkitekturpraktik. Projektet finansieras av Smart Built Environment och Formas och syftar till att säkerställa arkitektprofessionens förmåga att utveckla digitala lösningar på arkitekturens villkor och samtidigt vidareutveckla sina affärsmodeller.
Under tre års tid kommer sex pilotstudier genomföras, samtidigt som ett strategiskt ramverk som stödjer denna förmåga utvecklas. Projektet tar fasta på begreppet designteknologier – de digitala verktyg, metoder och ramverk som är sammanflätade med design- och planeringsprocessen – med ingången att dessa bildar ett ekosystem av möjligheter som kan kombineras och anpassas till arkitektens framtida arbetsprocess. Vi kommer att arbeta praktiskt och handgripligt, samtidigt som vi spanar mot horisonten genom strategisk framsyn.
Under projektets gång kommer vi att presentera delresultat och ge möjlighet till inspel genom seminarier, publikation och utbildningsmaterial.
25-06-24
Genom allmän omröstning har Uppsala kommun tilldelat Tullgarnsbron 2025 års arkitekturpris. Uppsalaborna tycker att den bäst svarat upp mot nomineringskriterierna – arkitektonisk kvalitet, anpassning till platsen, hållbarhet och betydelse för Uppsala, med motiveringen:
”Tullgarnsbron är med sin starka gestalt ett värdefullt tillskott till alla de historiska broar som redan är omistliga delar av stadens karaktär. Med utgångspunkt i brons konstruktion får Tullgarnsbron sitt signum av robusta och karaktärsfulla material i brospann och fundament. Ingående delar är väl studerade och formade med skarp hand. Den 12 meter höga pylonen fungerar som en motvikt när bron öppnas och framträder uttrycksfullt från å-rummet i norr och söder. Med en genomarbetad landskapsgestaltning av brofästen och anslutande gångstråk knyts de båda åstråken ihop och nya promenadvägar skapas.”
Priset delades ut av kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling och stadsarkitekt Martin Edfeldt vid en ceremoni i strålande sol invid bron under onsdagen. Vi på &Rundquist tackar och gläds av att vi kunnat bidra till en ny offentlig plats med stark identitet för vardagens rörelser i den växande staden.
Konstruktörer för bron är Ramböll och ELU, och entreprenör: är Peab och RK Metāls.
Fotograf: Kasper Dudzik
25-06-19
Trafikverket genomför en utredning på uppdrag av regeringen för att utveckla Stockholm Centralstation. Syftet är att anpassa bangården till framtidens ökade tågtrafik, där resandet förväntas öka med över 50% fram till 2045. För att möta detta behov planeras en breddning och förlängning av plattformarna, vilket ska öka kapaciteten samt bidra till en mer funktionell och trygg miljö för resenärerna. Parallellt med Trafikverkets projekt så planerar Jernhusen för en överdäckning av bangården med ny bebyggelse, Centralstaden.
&Rundquist tillsammans med Tyréns arbetar i uppdrag åt Trafikverket med att ta fram underlag till systemhandling för ombyggnation av Stockholm Centralstation. &Rundquist ansvarar för gestaltningen av resenärsmiljön i plattformsrummet och den nya plattformsförbindelsen Centrala gången.
25-05-27
Detaljplanen för Danderyds sjukhus är nu på samråd.
Med en växande befolkning inom Region Stockholm ökar och förändras vårdens behov. För att långsiktigt kunna bygga ut och utveckla Danderyds sjukhus behövs en ny detaljplan då den gällande detaljplanen redan är fullt utnyttjad. Danderyds kommun samarbetar med Locum, Region Stockholms fastighetsbolag för vårdlokaler, i arbetet med att ta fram en ny detaljplan för sjukhusområdet.
Den nya detaljplanen syftar till en långsiktig och flexibel utveckling av sjukhuset, där vårdbebyggelsen koncentreras till de redan bebyggda delarna av fastigheten, för att skapa en effektiv vårdmiljö och samtidigt bevara naturen i sjukhusparken som en grön läkande utomhusmiljö. Planen gör det möjligt att bevara och utveckla befintliga byggnader samtidigt som nya vårdkvarter kan byggas. En robust infrastruktur och försörjningssystem ska säkerställa att sjukhuset kan hantera möjliga krissituationer.
&Rundquist har, tillsammans med Tyréns och Ramboll, utgjort konsultteamet som arbetat med framtagandet av den nya detaljplanen.
Samrådet pågår mellan 30 april och 11 juni. Ett samrådsmöte med öppet hus kommer att hållas den 13 maj kl. 16:30–19:00 i Entrétorget hos Danderyds kommun i Mörby Centrum.
25-04-30
&R har tillsammans med Ramboll, Iseatec, Greenbox och BPR deltagit i en tävling om att designa två nya broar över Rhen i Köln, Tyskland. Rhen är en ikonisk del av Köln, men utgör också ett hinder för gång- och cykeltrafik i innerstadsområdet. För att förbättra integrationen mellan stadens båda sidor behövs nya förbindelser.
Tävlingsförslaget redovisar två stålbroar i en ljusgrön kulör som matchar stadens befintliga broar över floden.
Bron vid Bastei är placerad på en känslig plats med fri sikt mot domkyrkan och Hohenzollernbron. Designen fokuserar på att minimera den visuella påverkan. Huvudbron bärs upp av en låg båge med fasad geometri och ett skirt och genomsiktligt vajernät, medan sidofältet mot Rheinpark konstrueras som en däckbro med hålkassettvärsnitt. Brodäcket varierande bredd geren visuell dynamik till färden över floden. M- och V-formade brostöd återspeglar brons varierande kraftspel.
Bron vid Ubierring utgör en länk mellan Elisabeth-Treskow-Platz i väster och den planerade stadsutbyggnaden vid Deutzer hafen i öster. Dess enda mast ger, med sin asymmetriska placering, bron en unik dynamik; lasterna samlas i en massiv pelare som baserat på statiska och konstruktiva överväganden ges en facetterad och lätt krökt form – Rehn korsas med ett lätt skutt och landar varsamt på vardera sida floden, med stor hänsyn tagen till omgivningarna. Rampernas längd och komplexitet har minimerats för att begränsa den visuella påverkan.
Enligt Kölns ljusmasterplan kommer broarna att utrustas med diskreta lampor på stolpar och i räckena för att belysa körbanan och den omgivande miljön på ett säkert sätt.
Det blev tyvärr ingen vinst denna gång, men vi är stolta över våra bidrag. Vi vill gratulera de värdiga vinnarna: Cobe tillsammans med Schlaich Bergmann Partner och Viatron AG som tog hem segern för Bron vid Bastei, och Firmhofer + Günther Architekten, GRASSL, arbos landscape och Kocks Ingenieure som vann tävlingen för Bron vid Ubierring.
2025-03-14