Nu närmar sig bygget av Tullgarnsbron, en viktig länk för gång- cykel- och biltrafik över Fyrisån i Uppsala. Förslaget för den öppningsbara bron valdes ut i ett parallellt uppdrag 2010. Den övergripande gestaltningsidén är att skapa en modern stadsbro som markerar gränsläget stad-park och visualiserar öppningsfunktionen på ett dynamiskt sätt i både öppet och stängt läge.
Agadepån har blivit nominerad till Trafikverkets arkitekturpris 2019. Vinnaren utses den 10e mars under Arkitekturgalan.
Juryns motivering: ”En underhållslokal för spårtrafik som inte bara fått funktion utan också arkitektonisk omsorg. Arkitekterna har kunnat följa med under hela bygget, vilket ger ett mer genomarbetat resultat. De för lokstallar klassiskt valvformade taken berättar om innehållet, här finns det spårvagnar.”
Tillsammans med White Arkitekter och Tyréns trafik arbetar vi med en strukturplan för Skärholmens centrala delar, som ingår som ett av åtta delområden i satsningen Fokus Skärholmen. I projektet utreder vi förutsättningar att utveckla en stadsmiljö med ett sammankopplande gatunät och ett blandat innehåll – och som del av en framtida regional kärna Skärholmen-Kungens Kurva. I arbetet är spårväg Syds integration i stadsstrukturen en viktig fråga.
Folke Bernadottes bro har tilldelats Stockholms handelskammares Stadsmiljöpris 2019. Priset belönar projekt som på bästa sätt bidragit till förskönande eller förbättring av Stockholms stadsmiljö.
Som en följd av vinsten i tävlingen 2013 ”Linköping-Innerstaden växer över ån” om stadsutveckling och nytt resecentrum i Linköping arbetar vi med stadsstrukturskisser åt Linköpings kommun, inför deras framtagande av fördjupade översiktsplaner för Steninge och Stångebro. Höghastighetsjärnvägen Ostlänken ska passera och få en ny station i Linköping vilket skapar förutsättningar för en växande innerstad. Arbetet sker i vårt tävlingsteam med Sweco (fd Metro), Sydväst landskapsarkitektur, A&C-konsulter, och med SpaceScape.
Kontoret fyller 20 år i år och det firade vi med en sprakande jubileumsfest i den blivande biljetthallen på Hagastadens tunnelbanestation. Vi passade även på att fira släppet av boken Vardagens Rörelser – En arkitektur för stadens mellanrum, en bok om vårt arbete med rum för just vardagens rörelser. Redaktör Dan Hallemar höll ett föredrag om boken, följt av livemusik av jazzbandet The Highway Stompers, mat, pingis och dans till DJ DIANE till sent inpå natten. Tack till alla som trotsade novemberrusket och kom och firade med oss!
Våra projekt Kallhäll station och tunnelbanestationerna längs Gula Linjen ingår i utställningen Nödvändighetens Arkitektur som visas på Virserums konsthall. I manifestet för Nödvändighetens Arkitektur efterfrågas arkitektur som är ansvarsfull, omsorgsfull, hållbar, rättvis och öppen och vi är glada att våra projekt blivit utvalda att vara med på utställningen, som pågår t.o.m. 1:a december 2019.
Foto: Tobias Lundgren